Taal en lezen
In groep 3 wordt een start gemaakt met het leren lezen. Wij gebruiken hiervoor de methode Lijn 3. Gedurende het hele jaar wordt na elke kern een toets afgenomen om de leesontwikkeling van het kind te volgen en vervolgens het aanbod af te stemmen.
Voor het taalonderwijs wordt vanaf groep 4 gewerkt met de methode ‘Taal Actief 4’. Deze methode bestaat uit een gedeelte taal zoals het leren schrijven van teksten en gedichten, luisteren en spreken, leren over woorden en opbouw van zinnen. Daarnaast is er een gedeelte spelling en woordenschat. Vanaf groep 7 wordt ook de spelling van werkwoorden aangeboden.
Het leesonderwijs krijgt veel aandacht op IKC ’t Kompas. Elke dag wordt in alle groepen gelezen. Dit doen wij onder andere door het lezen van leesboeken maar ook door het lezen van strips, informatieboeken en jeugdkranten. Hierbij is het doel veel leeskilometers te maken en de woordenschat te stimuleren. In iedere groep staat een kast met boeken waaruit de kinderen vrij kunnen lezen. Ook hebben de groepen 4-8 samen leesboeken die ze klassikaal lezen. Naast het technisch lezen wordt er methodisch aandacht besteed aan begrijpend lezen en studerend lezen met de methode Nieuwsbegrip en lezen we rijke teksten volgens de methodiek van Close Reading.
Rekenen en wiskunde
Voor het rekenonderwijs maken we met ingang van schooljaar 2019-2020 gebruik van een nieuwe methode voor de middenbouw en bovenbouw. In beide methoden staat de methodiek van het aanleren van een vaste oplossingsstrategie centraal, evenals het aanbieden van veel oefenmateriaal. Ook is er ruime aandacht voor het automatiseren.
In de groepen 3-8 werken we met de methode Pluspunt.
Elke dag wordt er minimaal een uur gerekend in de groep. Naast de hierboven beschreven methodische lessen, maken we ook gebruik van het digitale programma Rekentuin. Binnen Rekentuin werken kinderen op adaptieve wijze aan hun rekenvaardigheden. De voortgang is inzichtelijk voor zowel de leerkracht als de leerling. Ook nemen we digitaal Bareka toetsen af, en kunnen kinderen aan de hand van de uitkomst van deze toets adaptief geoefend worden.
Sociaal emotionele vorming en burgerschapsvorming: De Vreedzame School
Op onze school werken we aan de Vreedzame School. Dit programma levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en aan de vorming van actieve en 'betrokken' burgers. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Op deze wijze scheppen we de voorwaarden om open te staan voor andere culturen en andere godsdiensten
De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren:
• op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
• op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
• constructief conflicten op te lossen
• verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
• open te staan voor verschillen tussen mensen.
Godsdienstige vorming
Aan de hand van de methode Trefwoord wordt aandacht besteed aan Bijbelverhalen en hun betekenis voor ons in deze tijd. Trefwoord is gebaseerd op vijf dagopeningen passend bij een kalenderplaat. Er worden ook spiegelverhalen verteld die vragen oproepen over belangrijke waarden.
Engels
Vanaf groep 7 krijgen de leerlingen het vak Engels met behulp van de methode Take it easy. Dit is vooral gericht op spreken en begrijpen van de taal.
Schrijven
In de kleutergroepen wordt veel aandacht besteed aan het oefenen van de grove en fijne motoriek. Het oefenen van de grove motoriek doen we door de kinderen veel te laten bewegen, tijdens de gymlessen, de muzieklessen, de spellessen en natuurlijk bij het buitenspelen. In de klas wordt ook veel aandacht besteed aan ‘bewegingsoefeningen’ ter voorbereiding op het latere schrijven.
Vanaf eind groep 2/begin groep 3 wordt met behulp van de methode ‘Pennenstreken’ systematisch aandacht besteed aan het leren schrijven van de letters en cijfers. In de groepen 7 en 8 worden de kinderen gestimuleerd hun eigen handschrift te gaan ontwikkelen.
Wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur)
Voor aardrijkskunde gebruiken we de methode ‘Wereldzaken’. We streven ernaar dat kinderen Nederland, Europa en de werelddelen leren kennen en ontdekken hoe de mensen er leven. Bij topografie leren kinderen niet alleen de provincies, steden en rivieren maar ook om de landkaarten te interpreteren en te kunnen gebruiken.
Voor geschiedenis maken we gebruik van de methode ‘Tijdzaken’. Vanaf groep 5 leren de kinderen de geschiedenis te ordenen in tien tijdvakken. Voor natuuronderwijs maken we gebruik van het aanbod van de Natuur- en DuurzaamheidsEducatie (NDE) en ‘Nieuws uit de natuur!’ van SchoolTV. We zijn bezig met het ontwikkelen van een natuurmethode die theorie en praktijk afwisselt. De groep 5 en 6 zullen vanaf schooljaar 2023-2024 naar de schooltuintjes in Beijum gaan voor het volgen van de natuurlessen.
Verkeer
We hebben als doel om de kinderen zelfredzaam in het verkeer te maken. Ouders zijn daarbij onmisbaar als voorbeeldfunctie en begeleider in het verkeer. In de school besteden we aandacht aan verkeer via gastlessen door Verkeerswijzer Groningen en Veilig Verkeer Nederland.
Bewegingsonderwijs
Het bewegingsonderwijs, ook wel ‘gym’ genoemd, richt zich op het bevorderen van de ontwikkeling van de bewegingsmogelijkheden van het kind en het inleiden in de bewegingscultuur. Sport en Bewegen vinden we op IKC ’t Kompas belangrijk.
Doordat kinderen verschillende motorische vaardigheden leren, zullen zij zich motorisch veelzijdig ontwikkelen. Wanneer de motoriek goed is, worden sport en beweegvormen goed uitgevoerd. Het bewegen lukt! Dan beleeft een kind veel plezier! De vakleerkracht van onze school maakt een jaarplanning op basis van 2 gymnastieklessen per week. Hierin is een verdeling van spellessen en toestellessen. De keuze van de lesstof wordt gebaseerd op de volgende criteria:
- aansluitend bij de leerlijnen van het basisdocument
- evenredige verdeling van de thema’s in het jaar
- aansluitend op sporttoernooien en evenementen
- aansluitend op het sportaanbod in de wijk
- ruimte biedend voor clinics, gastlessen van sportaanbieders uit de wijk
- ruimte biedend voor vernieuwend en speciaal sportaanbod, trends en ontwikkelingen op het
gebied van sport en bewegen.
De groepen 1 en 2 spelen elke dag buiten. Daarnaast krijgen zij twee keer per week gym in het speellokaal. Verschillende soorten lessen worden gehaald worden uit het boek Bewegingslessen voor kleuters.
Voor de groepen 3 tot en met 8 werken wij met de methode Basislessen van Stroes en van Gelder. Alle lessen worden gegeven door de vakleerkracht gymnastiek. Tussen groep 3 en 5 wordt het vaardigheidsniveau van alle leerlingen gemeten en vergeleken met leeftijdsgenoten. Op basis hiervan, maar ook op basis van observaties door de groepsleerkracht of vakleerkracht kan het voorkomen dat leerlingen verwezen worden naar een specifiek sportaanbod in de wijk. Leerlingen met een beweegachterstand/armoede worden op deze wijze gestimuleerd om met bewegen aan de slag te gaan en zo het plezier in sport en spel te behouden dan wel te bevorderen.
Als school doen wij mee aan alle sportdagen en evenementen die georganiseerd worden door Bslim/Bswim. Eén maal per jaar organiseert de Werkgroep Sport de Koningsspelen, een sportdag voor alle groepen van de school. Andere activiteiten zijn; de 4-mijl, de Avondvierdaagse en een survivaldag. Met groep 6/7 gaan we elk jaar één keer schaatsen.
Muziek
Op IKC ’t Kompas werkt een vakdocent muziek. Zij geeft gevarieerde lessen aan alle klassen in de school volgens de leerlijn muziek. Daarnaast maken we gebruik van de methode 1, 2, 3 Zing!
Beeldende vorming
We werken in 3 atelierrondes van 3 lessen per jaar. De ateliers worden gegeven door leerkrachten en soms door ouders. Tijdens de ateliers werken we aan beeldende vorming, drama, dans en techniek. De focus ligt op doen, actief bezig zijn.